Abd-ru-shinovy odpovědi na otázky

 

Otázka: Je to snad poněkud zvláštní otázka, doufám však, že se mi na ni dostane odpovědi. Tak mnozí lidé o tom mluví a jak jsem mohl pozorovati, velmi často se tím trápí a jsou tím utlačeni: Co jsou to vlastně pocity méněcennosti?

Odpověď: Tato otázka se těší veřejnému zájmu, a proto má býti na tomto místě zodpovězena. Komplex méněcennosti, jak se tomu krásně říká, vyskytuje se jen tam, kde se duch nemůže svobodně rozvinout. V mnoha případech je dokonce důkazem toho, že takový člověk je duchovně silnější, než se může projeviti. Proto trpí pod tlakem jemu neznámé tísně. Čtěte můj článek: Tajemství krve, otištěný v tomto sešitě. Z něho můžete dovoditi mnohé, právě tuto otázku vysvětlující.

Je tu však ještě jedna příčina, od níž lze sotva pomoci: Je to lenost ducha! Mnohý z takových lidí dokázal by přemoci sebe a odhoditi tento tlak, jen kdyby chtěl. Je však příliš pohodlný a chtěl by, aby to udělali druzí. Mimo to se časem vžije do svého, jak se mu zdá stavu hodného politování a cítí se v něm docela dobře. Snad by mu i cosi chybělo, kdyby uvedená tíseň ustoupila. Takový člověk chce být litován. Na mnoha místech prosí o radu a pomoc, ale byl by málo vděčen tomu, kdo by jej od tísně, na kterou si již zvykl, osvobodil.

Zprvu uvedeným lze bezpodmínečně pomoci, těm druhým však ne, protože oni sami ve skutečnosti nechtějí.

 

Otázka: Již mnohokrát jsem viděl a slyšel operu Parsifal. Nemám však žádného uspokojivého vysvětlení o vyskytujícím se tam pojmu „čistý bloud“ („Der reine Tor“). Jistě by jasná představa zesílila dojem z prožité opery.

Odpověď: V mých přednáškách o duchovních úrovních jsem mluvil také o této otázce. Tyto přednášky nebyly dosud vytištěny, protože budou shrnuty do jedné knihy. Dosud byly předběžně rozmnožovány.

Naznačený výraz „čistý bloud“ („Der raine Tor“) musí vyvolat v každém důkladně myslícím člověku nejistotu. Tato nejistota prýští z toho, že výraz současně i s vylíčením osoby je omylem. Ve svých přednáškám jsem toto tvrzení odůvodnil.

Aby odpověď nebyla příliš obšírná, omezím se na poukaz, že Parsifal jest „čistá brána“ („Das reine Tor“) a nikoliv „čistý blouď“ („Der“ reine Tor). V tom je vše. Víte-li o tom, dá vám tento správný pojem taká potřebné vyjasnění. Parsifal jest ve skutečnosti prostředníkem ku stvoření, tedy také k lidem a je všem stvořením dole branou pravdy a života.